Nyheder / Mediernes Udvikling i Danmark

04.02.2015

Invitation til konference om "Den mediekompetente borger - Media Literacy i en dansk kontekst"

Kulturstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge og IT-Universitetet i København inviterer hermed onsdag den 11. marts kl. 13-16.30 til eftermiddagskonference om projektet ”Den mediekompetente borger – media literacy i en dansk kontekst”.


Konferencen, der bliver åbnet af kulturminister Marianne Jelved, skal sætte media literacy på dagsordenen og skabe bevidsthed om de øgede krav, der stilles til den enkelte borger i det medialiserede samfund.

HVORFOR ER MEDIA LITERACY RELEVANT

  • Borgerne har i den nye fragmenterede og komplicerede medievirkelighed næsten uanede muligheder, som det kræver kompetencer at udnytte og mestre, for at tilegne sig viden og information og beskytte sig, hvor nødvendigt.
  • Media literacy er – måske i stigende grad – en forudsætning for medborgerskab, deltagelse i den demokratiske samtale og for at træffe de kvalificerede valg, der er bedst for den enkelte og for samfundet.

MEDIA LITERACY NIVEAUET I DANMARK

Der er begrænset kendskab til media literacy-niveauet i befolkningen i Danmark.

På konferencen om media literacy i Danmark præsenteres derfor blandt andet en model for, hvordan vi fremadrettet i større målestok vil kunne måle og følge media literacy i en dansk kontekst:

  • Hvilke elementer er det mest relevant at inddrage i en eventuel fremtidig måling af mediekompetencer og media literacy-niveauet i den danske befolkning og hvorfor?
  • Hvilken måde kan man bedst foretage en eventuel måling på – og hvorfor?

På konferencen vil Gitte Bang Stald fra IT Universitetet i København præsentere resultater og cases fra det afdækningsstudie, ITU har gennemført, ligesom der vil være debat og andre relevante indlæg.

  • Målgruppen for en undersøgelse er hele den danske befolkning: Lige fra børn og unge til ældre, borgere med en anden etnisk baggrund end dansk eller udsatte grupper.

Derfor inviteres alle interesserede til at deltage i konferencen.

Media literacy-projektet, der er et samarbejde mellem Kulturstyrelsen, Medierådet for Børn og Unge og IT-Universitetet i København, er blevet iværksat som en del af Kulturstyrelsens ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.

PRAKTISK INFORMATION

HVORNÅR

Onsdag den 11. marts 2015 kl. 13-16.30.

HVOR

IT-Universitetet i København
Rued Langgaards Vej 7
2300 København S (5 minutters gang fra DR Byen Metro-station)
Auditorium 1

TILMELDING OG TILMELDINGSFRIST

Deltagelse i konferencen er gratis. Da der er et begrænset antal pladser sker tilmelding efter ”først til mølle”-princippet.

PROGRAM

Flere detaljer og endeligt program udsendes senere.

LÆS MERE

Læs mere om Rapportering om mediernes udvikling i Danmark her

Læs mere om specialrapporten ”Den mediekompetente borger – Media Literacy i en dansk kontekst” her