Nyheder / Mediernes Udvikling i Danmark

05.03.2020

Influencer-bureauers vækst aftager, men beskæftigelsen stiger

Efter en periode med høj vækst stiger influencer-bureauernes omsætning nu i et lavere tempo. Beskæftigelsen hos bureauerne stiger dog fortsat markant. Det fremgår af en ny analyse om influencer-bureauer, som Slots- og Kulturstyrelsen har udarbejdet.


Influencer-bureauer, der specialiserer sig i markedsføring ved hjælp af influencere, har i de senere år øget omsætningen markant. 

I løbet af den seneste årsperiode har deres omsætningsvækst imidlertid været væsentlig lavere end tidligere. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens analyse ”Kort Nyt: Influencer-bureauer 2019”, der offentliggøres i dag.

Influencer-bureauerne, der optræder i analysen, øgede årsomsætningen markant fra 67 millioner kroner i perioden fra andet halvår af 2016 til første halvår af 2017 til 110 millioner kroner i perioden fra andet halvår af 2017 til første halvår af 2018. Det svarer til en vækst på 43 millioner kroner.

Analysen viser, at influencer-bureauerne i den efterfølgende årsperiode fra andet halvår af 2018 til første halvår af 2019 omsatte for 115 millioner kroner – altså en mere begrænset vækst på i alt 5 millioner kroner.

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, siger:

”Influencer-bureauerne, der optræder i analysen, har haft en øget omsætning i den seneste periode, vi har analyseret, men væksten er på et noget lavere niveau end tidligere. Analysen viser samtidig, at bureauerne i samme periode har øget beskæftigelsen markant. Det bliver interessant at følge, om flere medarbejdere i bureauerne så også kommer til at medføre en øget omsætning i den kommende tid.”  

Ved udgangen af første halvår 2019 beskæftigede de analyserede bureauer i alt 111 årsværk, hvilket er 35 årsværk flere end ved udgangen af første halvår 2018, så selvom influencer-bureauernes omsætningsvækst er aftagende, øger de fortsat beskæftigelsen betragteligt.

Analysen baserer sig på særkørsler fra Danmarks Statistiks registre på baggrund af Slots- og Kulturstyrelsens udsnit af influencer-bureauer.

Følgende 18 virksomheder indgår i analysen: 

Bloggers Delight, Gonzo Media, Splay One, WeAreCube Denmark, Buzzanova, IAM-Marketing, Social Works, Social Zoo, YoHype, Nylon Studio, Bloggers Point/The Only One, Confetti, Hippo, BASH Agency, United Screens Danmark, Unique Social, Loggershut og Momster.

Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør løbende faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår under ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.     

Yderligere oplysninger:

Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 51 90

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95