Det eksterne redaktionspanel
Slots- og Kulturstyrelsen har udpeget eksternt redaktionspanel for Rapportering om mediernes udvikling i Danmark.
Af kommissoriet for Rapportering om mediernes udvikling i Danmark fremgår, at der skal nedsættes et eksternt redaktionspanel bestående af forskere og brancherepræsentanter.
REDAKTIONSPANELETS MEDLEMMER
Slots- og Kulturstyrelsen har derfor udpeget følgende medlemmer til redaktionspanelet:
- Christian S. Nissen. Rådgiver, forfatter, adjungeret professor
- Kim Christian Schrøder. Professor, RUC
- Stig Hjarvard. Professor, KU (ORLOV)
- Henrik Søndergaard. Lektor, KU
- Hanne Bruun. Lektor, Aarhus Universitet
- Marianne Bugge Zederkof. Direktør, Danske Medier Research *)
- Tine Johansen. Formand, Dansk Journalistforbund **)
- Dennis Christensen. Leder af DR Medieforskning ***)
*) Repræsentanten fra Danske Medier er udpeget af Danske Medier
**) Repræsentanten fra Dansk Journalistforbund er udpeget af Dansk Journalistforbund
***) Repræsentanten fra DR er udpeget af DR
REDAKTIONSPANELETS OPGAVER
Redaktionspanelet skal:
- medvirke til at identificere konkrete undersøgelser
- medvirke til prioritering af undersøgelser
- rådgive i forbindelse med udvikling af metode kommentere på analyseresultaterne
- forholde sig til de gennemførte analysers faglige kvalitet, objektivitet og relevans
- kommentere på den årlige rapportering udarbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen
- medvirke til, at analysearbejdet skaber merværdi og undgå overlap i forhold til eksisterende undersøgelser
- sikre at relevante eksisterende undersøgelser kan inddrages i arbejdet
KOMPETENCERNE I REDAKTIONSPANELET
Panelet er sammensat således, at medlemmerne samlet set så vidt muligt har kompetencer inden for et eller flere af fagområderne:
- nyhedsmedier
- nye medier
- medieindhold
- medieudvikling
- medialisering
- mediekonvergens
- mediekompetence (“media literacy”)
- public service
- (ny) teknologi o. lign.
Redaktionspanelet består af repræsentanter fra Danske Medier, Dansk Journalistforbund, DR og forskere fra en række uddannelsesinstitutioner.